Mała architektura sakralna na terenie gminy Dobra

Maj jest miesiącem, w którym w szczególny sposób zwracamy uwagę na przydrożne kapliczki, krzyże i figury przydrożne. Wielowiekowa tradycja gromadzi nas przy tych obiektach małej architektury sakralnej, ze śpiewem litanii oraz pieśni maryjnych. Wówczas szczególną uwagę przywiązujemy do ich dekoracji i estetyki. Wobec powyższego chcielibyśmy, wraz z Parafią Rzymskokatolicką pw. Matki Bożej Szkaplerznej w Dobrej przeprowadzić inwentaryzację owych obiektów. Ostatnia taka akcja miała miejsce w latach 80. XX w. Od tego czasu wiele obiektów przybyło, wiele się zmieniło.

Celem akcji jest zebranie informacji o kapliczkach, figurach i krzyżach przydrożnych, położonych na terenie parafii Dobra, a więc w Dobrej, Gruszowcu, Porąbce i Jurkowie Dolnym. Docelowo chcemy akcją objąć teren całej gminy Dobra. Zebrane wyniki opracujemy i opublikujemy na naszych stronach internetowych. Finalnie w przyszłości zakładamy publikację książkową.

W inwentaryzacji chcemy zwrócić uwagę na następujące elementy:
a. Rodzaj obiektu (krzyż przydrożny, kapliczka, figura)
b. Lokalizacja (miejscowość, osiedle, dokładny adres)
c. Kult (ku czci kogo)
d. Czas powstania
e. Opis obiektu
f. Wymiary
g. Fundatorzy
h. Historia (zwyczaje, legendy, motywy fundacji itp.)
i. Właściciel obiektu, opiekun.
Podanie powyższych informacji jest zależne od znajomości i posiadanej wiedzy.

Pomocą w inwentaryzacji będzie ankieta zamieszczona poniżej, do pobrania i samodzielnego uzupełnienia. Akcja trwa do 19 lipca 2020 r. Osoby chcące wziąć w niej udział, proszone są o przesłanie uzupełnionej ankiety wraz z fotografiami na nasz adres mailowy: kontakt@historiadobrej.pl. Pod tym adresem mailowym służymy również informacjami dodatkowymi.

Poniżej do pobrania regulamin akcji, wzór ankiety. W regulaminie ważne są zgody na przetwarzanie danych – proszę zamieścić je w mailu zwrotnym.

POBIERZ: Regulamin-projektu

POBIERZ: Ankieta

Facebook
Skip to content